پایان نامه بررسی تیپ شخصیتی(درون گرا- برون گرا) در بازیگران
نوشته شده توسط : asad

چکيده

در پژوهش حاضر که با هدف بررسي تيپ شخصيتي بازيگران گروههاي مختلف تئاتر تدوين شده است يک فرضيه مدنظر بوده است و بر روي نمونه اي در دسترس به حجم 60 نفر از جامعه آماري دانشجويان دانشگاه هنر و معماري دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مرکز اجراي شده است. جهت سنجش متغيرها از پرسشنامه شخصيت آيزنگ استفاده شده است. هم چنين داده ها در دو سطح توصيفي و استنباطي مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است و نتايج بررسي فرضيه حاکي از آن است که بين تيپ شخصيتي (برونگرا- درونگرا) بازيگران گروه هاي مختلف تئاتر تفاوت معناداري وجود دارد.

در سطح توصيفي از شاخص آماري فراواني، درصد فراواني و فراواني تجمعي و در سطح استنباطي از آزمون خي دو استفاده شده است.

مقدمه

هر کسي شخصيتي دارد و شخصيت شما به مشخص کردن ميزان موفقيت ، خشنودي و رضايت خاطر در زندگي شما کمک مي کند. ما درباره شخصيت صحبت مي کنيم، بدون اغراق بايد بگوييم که شخصيت شما يکي از مهمترين نعمت هاي شماست. شخصيت به شما کمک کرده است تا زندگي خود را شکل دهيدو آينده نيز همين کار را خواهد کرد (شولتر و شولتز 1385، صفحه 4)

هر چيزي که تا به حال به دست آورده ايد ، هر چيزي که انتظار داريد در شغل خود به دست آوريد ، خواه همسر يا والد خوبي بشويد، و حتي وضعيت سلامت کلي شما تحت تاثير شخصيت شما و شخصيت کساني که با آنها در تعامل هستيد قرار دارند. شخصيت شما گزينه هايي را که در زندگي داريد محدود کرده يا گسترش مي دهد. شخصيت به شما اجازه نمي دهد تجربيات خاص را با ديگران در ميان بگذاريد يا شما را قادر مي سازد بيشتر آنها را با ديگران در ميان بگذاريد.

شخصيت، برخي افراد را محدود مي کند و دنياي تجربه را به وي ديگران مي گشايد. (شولتز و شولتز ، 1385، صفحه 4)

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                              صفحه

چکيده……………………………………………………………………………………………………….. 1

 

فصل اول: طرح تحقيق

مقدمه……………………………………………………………………………………………………….. 3

بيان مسئله…………………………………………………………………………………………………. 8

اهميت و ضرورت تحقيق ………………………………………………………………………….. 11

پرسش هاي پژوهشي ………………………………………………………………………………. 12

فرضيه هاي پژوهشي ………………………………………………………………………………. 12

تعريف مفهومي ……………………………………………………………………………………….. 12

تعريف عملياتي ………………………………………………………………………………………… 12

 

فصل دوم: ادبيات و پيشينه تحقيق

تاريخچه ي در ارتباط با موضوع شخصيت ………………………………………………… 14

تعاريف شخصيت …………………………………………………………………………………….. 16

عوامل موثر در تعيين شخصيت ………………………………………………………………… 25

شکل گيري شخصيت ……………………………………………………………………………….. 28

رشد شخصيت ………………………………………………………………………………………… 29

ابعاد شخصيت ………………………………………………………………………………………… 30

نظريه هاي شخصيت ……………………………………………………………………………….. 35

تيپ شناسي شخصيت ويليام شلدون ………………………………………………………….. 43

تيپ شناسي شخصيت اميل کرچمر ……………………………………………………………. 43

تيپ شناسي شخصيت يونگ ……………………………………………………………………… 44

نظريه ريموند بي کتل ……………………………………………………………………………….. 45

نظريه هانس جي آيزنگ ……………………………………………………………………………. 50

نظريه پنج عامل رابرت مک کري و پل کاستا ………………………………………………. 51

نظريه خلق وخو آرنولد باس و رابرت پلامين………………………………………………. 52

ديدگاه فطري درمورد صفات شخصيتي …………………………………………………….. 54

تئاتر چيست ……………………………………………………………………………………………. 64

نظريه خاستگاه آييني ……………………………………………………………………………….. 70

نظريه هاي ديگر درباره خاستگاه آييني ……………………………………………………… 74

تئاتر کلاسيک و شخصيت بازيگران تئتار کلاسيک ……………………………………….. 80

تئاتر نئوکلاسيک و شخصيت بازيگران تئاتر نئوکلاسيک………………………………… 84

تئاتر مدرنيسم و شخصيت بازيگران تئاتر مدرنيسم……………………………………… 88

فصل سوم: روش تحقيق

مقدمه …………………………………………………………………………………………………….. 92

جامعه آماري ………………………………………………………………………………………….. 92

نمونه و روش نمونه گيري ……………………………………………………………………….. 92

ابزار اندازه گيري ……………………………………………………………………………………. 92………..

آزمون شخصيتي آيزنگ …………………………………………………………………………… 93

اعتبار و روايي پرسشنامه شخصيت آيزنگ ………………………………………………… 95

روش اجراي تست آيزنگ………………………………………………………………………….. 95

فصل چهارم: تجزيه و تحليل آماري

مقدمه……………………………………………………………………………………………………… 98

تجزيه و تحليل فرضيات …………………………………………………………………………… 98

جدول شاخص هاي آمار توصيفي 2 متغير سبک هاي تئاتر و نوع شخصيت …… 99

جدول بررسي فرضيه ……………………………………………………………………………. 101

فصل پنجم: نتيجه گيري و پيشنهادات

خلاصه ………………………………………………………………………………………………… 105

محدوديت هاي پژوهش ………………………………………………………………………….. 107

پيشنهادات پژوهش ………………………………………………………………………………… 108

بحث و نتيجه گيري ………………………………………………………………………………… 109

منابع ……………………………………………………………………………………………………. 111

ضمايم …………………………………………………………………………………………………. 114


منابع

1- اتكينسون، ريتال ، اتكينسون، ريچارد سي (1371)، روانشناسي عمومي هيلگارد، ترجمه جمعي از مولفان

2- احمدي، بابك، (1373)، مدرنيته و انديشه انگاري، نشر مركز

3- آناستازي، آن، (1371)، تفاوت هاي فردي، ترجمه جواد طهموريان، انتشارات آستان قدس رضوي

4- آيزنگ، جي، گلين ويلسون (1369)، شخصيت خود را بشناسيد، ترجمه شهاب الدين قهرماني، انتشارات شباويز

5- براكت، اسكار ، (1375)، تاريخ تئاتر جهان، ترجمه هوشنگ آزادي ور، انتشارات مرواريد، چاپ دوم

6- پاشا شريفي و نجفي زند، جعفر (1370)، روش هاي آماي روانشناسي و علوم اجتماعي، انتشارات نشر اشاره

7- پروين، لارنس اي (1377)، روانشناسي شخصيت، نظريه و تحقيق ترجمه محمد جعفر جوداري و پروين كديور، انتشارات فرهنگي رسا

دانلود فایل

 





:: موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
:: برچسب‌ها: بررسی تیپ شخصیتی , تیپ شخصیتی , تیپ شخصیتی برون گرا , تیپ شخصیتی در بازیگران , تیپ شخصیتی درون گرا , تیپ های شخصیتی بازیگران ,
:: بازدید از این مطلب : 44
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 اسفند 1393 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: